Wednesday, April 29, 2009

Karpal Singh didakwa hina Sultan Azlan


KUALA LUMPUR, March 17 -Pengerusi DAP, Karpal Singh telah didakwa pagi ini dengan hasutan kerana mengatakan pemecatan Datuk Seri Nizar Jamaluddin’s sebagai Menteri Besar Perak oleh Sultan Azlan Shah boleh dipertikaikan di mahkamah.

Peguam-politikus veteran tersebut didakwa di Mahkamah Sesyen oleh Hakim Mohamad Sekeri Mamat dibawah Section 4(1)(b) of the Sedition Act 1946.

Seawal sebelum pendakwaan, Karpal memberitahu kepada kalangan pemberita bahawa dakwaan tersebut “obviously politically motivated” (terang-terangan bermotifkan politik)’.


Beliau juga mengkritik Akta Hasutan yang digelarnya akta kuno/ketinggalan zaman, yang mana menghalang para ahli parlimen menyuarakan pendapat.

Karpal juga menegaskan bahawa komen beliau berkenaan masalah Perlembagaan Perak adalah krisis asas yang diajar di sekolah undang-undang.

“Bukannya saya ingin menyaman Sultan. Saya tidak mempunyai kuasa itu.Tetapi Sultan boleh disaman dalam kapasiti peribadi.”

Pengerusi DAP itu juga berkata beliau tidak bimbang mengenai dakwaan tersebut kerana telah pernah didakwa atas perkara sama dan dibebaskan.

Karpal mewakili dirinya sendiri di mahkamah.

dipetik/alihbahasa dari malaysiainsider

No comments:

Post a Comment